interview

Drie Impactmakers aan het woord

Hanneke Velthuijsen (Docent Pedagogiek, verkozen tot Docent van het Jaar 2023), Jolieke Timmermans (Studentassessor College van Bestuur) en Noelle San Juan (Studentambassadeur Diversiteit & Inclusie van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie).

Hanneke kleurt buiten de lijntjes

Hanneke Velthuijsen, docent Pedagogiek, verkozen tot Docent van het Jaar 2023
Hanneke Velthuijsen, heeft een belangrijke missie: jongeren in hun kracht zetten en ze laten shinen. Zo bedacht ze ‘out of the box’ manieren om haar student Naomi, die doof is, te helpen met studeren. Hannekes inzet voor studenten werd beloond tijdens de verkiezing van de Docent van het Jaar 2023, waar ze de jury inpakte met haar passie en enthousiasme.

“Als docent kan het lastig zijn om toe te geven dat je niet overal deskundig in bent. Maar juist door je kwetsbaar op te stellen, kun je de weg vrijmaken voor studenten om dat ook te doen.”

Student als docent
Als Docent van het Jaar wil Hanneke meer aandacht vragen voor inclusief en toegankelijk onderwijs. Hanneke: “Ik vind het belangrijk om écht het gesprek aan te gaan met studenten in plaats van mezelf op een voetstuk te plaatsen als docent. Ik zie docenten en studenten als gelijkwaardige mensen die kennis met elkaar uitwisselen. Neem Naomi, zij is de enige dove student in mijn klas en ook in mijn omgeving. Op het gebied van diversiteit en inclusie is Naomi de expert en kan ik veel van haar leren. Als docent kan het lastig zijn om toe te geven dat je niet overal deskundig in bent. Maar juist door je kwetsbaar op te stellen, kun je de weg vrijmaken voor studenten om dat ook te doen.”
“Ik ben uiteindelijk alleen maar een voorbijganger in het leven van jongeren, maar ik kan ze wel de juiste middelen of het zetje geven zodat zij het zelfvertrouwen opbouwen om ergens voor te gaan.”
Hannekes mindset komt voort uit haar jarenlange werk in de sloppenwijken van Guatemala. Daar coachte ze jeugdleiders, die zich inzetten om andere jongeren uit jeugdbendes te houden. Dit altijd vanuit de gedachte om de jongeren zélf in hun kracht te zetten. “Als er praktische zaken geregeld moesten worden, liet ik dit altijd aan de jongeren zelf over. Ik ben uiteindelijk alleen maar een voorbijganger in het leven van jongeren, maar ik kan ze wel de juiste middelen of het zetje geven zodat zij het zelfvertrouwen opbouwen om ergens voor te gaan. Later kunnen ze dan altijd zeggen dat het vanuit henzelf kwam, en niet vanuit iemand anders.”

Een nieuw perspectief

De individuele talenten en krachten van studenten vooropstellen en benutten, dat is voor Hanneke heel vanzelfsprekend. Ook in de situatie van Naomi lag daar haar focus. “Voor een praktijkopdracht moesten mijn studenten een interactie tussen een moeder en kind observeren. Twee weken daarna bleef Naomi als enige na de les zitten. Als docent weet je dan al gelijk dat er iets aan de hand is. Ze vertelde dat ze bang was dat ze het niet goed kon horen als ze weer een praktijkopdracht zou moeten uitvoeren. Samen hebben we toen gekeken naar wat Naomi goed kan, of eigenlijk, waar ze nog veel beter in is dan horende mensen. Haar krachten liggen bij het oppikken van cues, zoals gezichtsuitdrukking en lichaamstaal. We besloten om buiten de lijntjes te kleuren met de opdracht, namelijk met het analyseren van de non-verbale communicatie. Naomi haalde een 10, maar bovenal bood zij met haar onderzoek een nieuw pedagogisch perspectief.”
Dankzij Naomi en een andere student uit haar klas die slechthorend is, kwam Hanneke erachter dat zij zonder tolk geen hoorcolleges kunnen terugkijken. Binnen een week zorgde de Docent van het Jaar voor ondertiteling van alle colleges op de faculteit. “Sindsdien open ik al mijn hoorcolleges in gebarentaal. Naomi leert mij iedere les nieuwe woorden en soms leer ik zelf een nieuw gebaar, dat ik vervolgens als trotse leerling aan haar laat zien.”
“Vriendelijkheid is geen vanzelfsprekendheid in onze samenleving. Het winnen van deze prijs betekent voor mij dat liefdevol zijn beloond wordt. Als Docent van het Jaar krijg ik een podium om de stem van de student te vertegenwoordigen. Ik hoop studenten te motiveren om een verschil te maken in de samenleving.”

Jolieke Timmermans

Studentassessor College van Bestuur, vierdejaarsstudent Communicatie en Multimedia Design
Als studentassessor sluit Jolieke aan bij vergaderingen van het College van Bestuur en vertegenwoordigt ze de studentenstem. Jolieke: “Ik wil van betekenis zijn voor medestudenten.”

"Door deze rol ben ik uit mijn comfortzone gestapt en gegroeid als persoon"

Na een lastige periode waarin Jolieke struggelde met haar scriptie wees een lector haar op de vacature en besloot ze uiteindelijk te solliciteren. “Als creatieve student was de bestuurlijke wereld nieuw voor me en in het begin kwamen er veel termen en afkortingen voorbij die ik nog niet kende. Inmiddels ben ik daar gelukkig aan gewend.”
Om te achterhalen waar studenten tegenaan lopen gaat Jolieke in gesprek met studenten en sluit ze aan bij de deelraden en de medezeggenschapsraad. Haar doel? Het verbeteren van studentbegeleiding. “Ik vind het belangrijk om niet alleen naar studiesucces te kijken, maar ook naar de persoonlijke ontwikkeling van studenten. Iedere student heeft andere behoeftes en kwaliteiten. Hoe kunnen we er als HvA voor zorgen dat iedereen tot bloei kan komen? Dat is mijn focus.”
“Door het korte lijntje met het bestuur kan ik onderwerpen gemakkelijker op tafel brengen. In een grote organisatie als de HvA kan dat processen enorm versnellen.” Haar functie heeft Jolieke geholpen om uit haar comfortzone te stappen en te groeien als persoon. “Stapje voor stapje voel ik me zelfverzekerder over de keuzes die ik maak en wat ik wil bereiken.”

Noelle San Juan

Studentambassadeur Diversiteit & Inclusie van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie, tweedejaarsstudent Amsterdam Fashion Institute (AMFI)
Studentambassadeur Noelle voert gesprekken met medestudenten over waar zij tegenaan lopen en bedenkt manieren om diversiteit en inclusie te vergroten.

Van traditionele naar inclusieve mannequin

Studentambassadeur Noelle zet zich in voor een inclusieve hogeschool

Haar eerste project? Een eigen expositie die ze toonde tijdens Diversity Day. “Ik vroeg aan AMFI-studenten - dé creatievelingen van de HvA - om hun perspectief op diversiteit en inclusie te laten zien. Dat leverde één grote variëteit aan kunstwerken op, zoals een collage over het veranderende beeld op gender en een studente die een sjaal ontwierp als ode aan haar culturele achtergrond.”

Inmiddels is Noelle alweer druk bezig met haar volgende project: inclusieve paspoppen. “De paspoppen waar we bij AMFI mee werken zijn klein, dun en vrouwelijk. Zelf heb ik geen maatje 38 en ik zou willen dat ik mijn ontwerpen ook zelf kan dragen. Op dit moment ben ik in gesprek met een docent van mijn opleiding over hoe we de traditionele mannequin kunnen vervangen voor een inclusievere."
“Diversiteit en inclusie is een complex thema en het vergt veel geduld om ingewikkelde gesprekken te voeren. Tegelijkertijd kun je als studentambassadeur echt impact maken en wordt je mening serieus genomen. Ik wou dat iedere student zou inzien hoe leuk het is om studentambassadeur te zijn.”